Meditation er nødvendig for dette par. De har prøvet at planlægge, hvad der skal foregå i tantraen, men det er svært at gennemføre. Det er som regel det, der opstår i meditation, de bedst kan arbejde med i seksualiteten. Det er ting, der kommer af sig selv og er rigtige for dem og tantraprocessen. For nylig sad parret og mediterede ryg mod ryg nøgne inden tantra. Hun oplevede i meditationen, at hun var tom og i ro, parat til at arbejde og i en tilstand af at stå til rådighed for, hvad der skulle ske i ham. Han mærkede et behov for at arbejde med sin kraft og aggression. Der kom en lyst til at brumme i ham, og det udviklede sig senere til brøl og hårdt fysisk arbejde i tantraen.
Den oplevelse, den måde at arbejde på og den form for seksualitet ville ikke være mulig, hvis de skulle tænke sig til det. Det er, fordi de bruger meditation som et redskab i tantra, at de får fat i det rigtige, og der kommer proces i tingene.
Her er historien om, hvordan dette par for nylig brugte meditation i tantra, hvilket også er et eksempel på deres generelle erfaringer med at bruge meditation.
Parret har to steder at dyrke tantra: deres meditationsrum og soveværelset. “Vi plejer at sove i samme temperatur som i en igloo, men vi har til lejligheden fyret op for varmen i soveværelset, så vi kan sidde uden dyne i dobbeltsengen. Vi mediterer. Jeg gør, som jeg ofte gør: Jeg har opmærksomheden i mit eget system. Hvordan har jeg det? Er der noget, der spænder? Hvad siger mit æteriske system? Jeg laver en hurtig scanning. Men jeg oplever blot ro og tomhed i mig. Ingen tanker. En væren. En fornemmelse af, at nu er det ikke mig, der skal byde ind med noget. Jeg kan stille mig til rådighed for, hvad der dukker op, især i ham. Jeg oplever samtidig energi, der kører op og ned mellem vores rygge”, fortæller hun.
Generelt er det sådan, at hvis han tænker sig til, hvad der skal ske i meditation eller tantra, så kan han ikke gennemføre det. Han kan ikke styre det.
De mediterer ofte før tantra, og det, der opstår, tager de med ind i tantra. Det kan være irritation eller andre ting. Nogle gange sker der slet ikke noget. Nogle gange har de aftalt at lave en bestemt cirkulationsøvelse. De mediterer ca. fire ud af fem gange, de laver tantra.
Meditation er faktisk nødvendig for dem af flere grunde. For det første fordi de finder ud af, hvad der reelt sker i dem selv og i hinanden. Men også fordi de er et par, der ikke har fundet hinanden ud fra harachakra-energien. Det var ikke gensidig sexlyst - eller tantra for den sags skyld - der drev dem sammen for år tilbage, men snarere hjerte-, rod- og kronechakra energi. Det kunne man formulere som kærlighed og lyst til etablering af familie, fælles hverdag og interesse for selvudvikling.
Så sex, lyst og libido, som er nødvendige elementer for at få gang i samt have en tantrisk udviklingsproces kørende, er ikke det, der falder dem allernemmest. Her hjælper meditationen. Den åbner for ting, de normalt ikke kigger efter i hinanden, og det er så bl.a. harachakraet.
“Hvis ikke vi var gået ind i det her tantra med dens kombination af meditation og sex, var der gået grå leverpostej i vores sexliv. Det var nok blevet jævnt og kedeligt, hvilket har noget med os begge som personer at gøre. Vi er dog nok ikke anderledes end mange andre på det punkt. Det er gennem meditationen, vi igen og igen får opmærksomhed på harachakraet som noget, vi har lukket ned for - eller har tendens til at lukke ned for”, forklarer hun.
Det har været sådan et års tid nu, at de følges godt ad: Når der er pres på den ene, er processen rimeligt i ro i den anden, hvilket giver mulighed for, at “den rolige” kan stå til rådighed. De sidste par måneder er det således hende, der har stået meget til rådighed for ham, så han kan få fat i noget af det, han har brug for at arbejde med.
Pludselig roder vi rundt. Han har brug for mine stærke ben til at presse voldsomt ind mod hans underliv, og så brøler han. Der er virkelig noget, der får gennemløb.
Og det er ikke så lidt. Hun tænker dog først, da hun hører hans brummen i meditationen, at “der er dæleme ikke meget kraft dér, hvad skal det dog blive til?”, fortæller hun. Men hans brummen vokser til kæmpe brøl.
Han finder ud af, at der skal mere til, at de skal væk fra puden. Hun kan egentlig ikke huske omstændighederne nærmere, da hun er langt væk i meditationen. Men pludselig er de i gang med hårde, fysiske øvelser: “Pludselig roder vi rundt. Han har brug for mine stærke ben til at presse voldsomt ind mod hans underliv. Og så brøler han. Rigtig meget. Der er virkelig noget, der får gennemløb dér”, fortæller hun.
“Jeg oplevede det som en anspændthed i mine mave, som ikke ville slippe. Som om der var blokeret for kontakten mellem over- og underkrop. Ved at brøle fik jeg løsnet lidt op for anspændtheden. Men jeg kunne mærke, at jeg havde brug for mere modstand for at få det til at slippe. Derfor tog jeg fat i hende og brugte hendes ben til at presse mod mit underliv. Den modstand, hun gav, hjalp mig til at få fat i en dybere aggression, som igen var nødvendig for at få anspændtheden til at slippe“, forklarer han.
Efter denne lidt voldsomme øvelse gik det over i et “almindeligt” samleje, hvor der var mere åbenhed og kraft pga. den åbning, den fysiske øvelse gav. Og resten af dagen og ugen arbejdede denne åbning videre i ham.
Generelt arbejder han med at få mere fat i sin kraft og i sammenhæng med dét få et mere åbent hjerte over for sig selv og andre. Her er sådan en spontan meditativt opstået øvelse et eksempel på, hvordan det kan gøres, og hvordan meditation kan være et redskab i tantra. Det ville ikke være noget, han kunne tænke sig til.
“Hvis jeg tænker mig til, hvordan vi skal arbejde, eller hvad vi skal arbejde med i tantraen, kan jeg ikke gennemføre det. Det bliver alt for styret, og energien arbejder ikke med i processen", siger han.
“Meditation er godt for os, fordi de ting, der opstår dér, er reelle og til at arbejde med”, afslutter hun.