Man kan centrere sig flere forskellige steder i seksualitetens kors, og det er ikke et problem. Når man så møder en partner, som måske er et helt andet sted, kan der opstå udfordringer - og læringspotentiale! Denne artikel ser på de hyppigst forekommende kombinationer af ekstremerne i seksualitetens kors.
Hvad en romantiker og en pornograf er, kan du læse mere om her:
Link: Hvad er seksualitetens kors?
En øgle er en person, som har et godt kendskab til sit jordpunkt, og som har en tilbøjelighed til at beskæftige sig mest med disse aspekter af tilværelsen. En engel er tilsvarende velbevandret i meditation, spiritualitet og essenspunkt. Både englen og øglen er lodret centreret, hvilket betyder, at der på ingen måde er en polarisering imellem dem. Så en sand engel har ikke negative forestillinger om jordpunktets kræfter. Han eller hun forstår, at det er den samme energi, udtrykt på et andet niveau. Og en øgle elsker meditation lige så meget som sex. Der er udelukkende tale om en vægtning eller et temperamentsspørgsmål.
Dette er den klassiske 'modsætninger-mødes'-dynamik. Som oftest er det kvinden, som er romantikeren og manden, som er pornografen. De tiltrækkes af, at den anden viser dét, som de selv kun rummer i deres skyggeside: Romantikeren ser sin indre pornograf eksponeret, og pornografen ser sin indre romantiker. Med det ubevidste ønske om at integrere disse sider tiltrækkes de af hinanden - og har også mulighed for netop at lære af modsætningerne.
Desværre går det ofte sådan, at når forelskelsen driver over, opstår der en polarisering, så det bliver romantikeren, der varetager det romantiske og pornografen, der varetager det pornografiske. Og så begynder de at skændes om, hvad der er rigtigt. Og de begynder at nedgøre hinandens positioner. Denne polarisering har en tendens til at eskalere, sådan at de efter nogle års samliv føler sig stadig mere ensomme og ikke-mødt.
Hvis dette par kommer ind i en tantrisk proces, kan der netop ske det, som var hele formålet: At de hver især får øje på, hvad de også rummer og begynder at tage fuldt ansvar for sig selv. Da kan der komme en fase med en masse udforskning af forskellige aspekter af seksualiteten, som med lidt held og timing kan ende med en mere lodret centrering i parret.
Rigtig mange par har tiltrukket hinanden ud fra denne dynamik, og at blive klar over det kan blive det første skridt på den tantriske opdagelserejse.
Også to klassiske steder at mødes. Her leder man efter en partner, som er af samme støbning som en selv. Måske har man fået nok af "modsætninger-mødes", så man nu søger en partner, som er mere forligelig med ens natur. Hvis forholdet iøvrigt er velfungerende, kan det udvikle sig harmonisk og ufarligt. Romantikerne kan sammen udforske spa-ophold, solnedgange og duftlys, og pornograferne kan sammen gå på opdagelse i den mere grænseoverskridende seksualitet - og være enige om, at det er fedt.
Denne type relationer er ikke det oplagte udgangspunkt for tantra. Det bliver hurtigt for hyggeligt og for trygt. Men den åbenlyse udfordring er, at der med tiden kommer til at mangle dynamik - vi bliver simpelthen for ens. Det kan selv en romantiker jo med tiden komme til at kede sig med, og ud af kedsomheden eller fraværet af mening kan ønsket om tantra opstå.
At gå efter nogen fra sit eget vandrette ekstrem kan være et misforstået forsøg på at løse de problemer, man ellers har, hvis man har for vane at tiltrække sin modsætning. Denne løsning springer ud af jegets forståelse ("jeg må finde noget, som passer bedre til mig"), og resultatet bliver derefter: Man vil fortsat kæmpe med den vandrette akses mangel på dybde og polaritet.
For både en romantiker og en pornograf gælder det, at hvis man gerne vil ind i tantra, skal man kigge efter én, som kan vise én noget om det modsatte - dvs. en person med kontakt til hhv. øglen eller englen.
Ligesom romantikeren kan se sin modsætning i pornografen, kan hun på samme baggrund blive tiltrukket af en øgle. Idet øglen har kontakt til bunden af systemet, kan romatikeren muligvis fornemme, at her er et tilbud om noget mere. Og hvis hun er tiltrukket af tantra, har hun måske ligefrem kigget efter det.
Der er overhængende risiko for, at øglens jordpunktskontakt vil virke provokerende og udfordrende for romantikeren. Den vil tvinge hende til at gøre op med sine forestillinger om, hvad sex og kærlighed er, og hvis hun er parat til denne proces, er det et virkelig godt tilbud. Undervejs vil hun kunne synes, at øglen er for rå, tager for lidt hensyn til hendes følelser og i det hele taget er lidt for meget. Øglen kan tilsvarende længes efter, at parret kan mødes dybere end det, der umiddelbart er muligt for romantikeren.
Hvis de to af flere grunde vil hinanden, er det vigtigt at sige ja til den fælles proces, som handler om, at romantikeren skal lade sig føre nedad i mørket. Sådan noget tager tid, og begge kan blive frustrerede undervejs. Fokus på den fælles opgave er en stor hjælp her.
Hvis det lykkes for dem at mødes i dybet, vil romantikerens sans for det opadstigende kunne hjælpe parret opad i den lodrette akse. Når hun slipper det vandrette fængsel, hun har sat sin engel i, vil hun måske kunne vise øglen andre sider af det lodrette, end han har for vane at være i kontakt med. På den måde må relationen absolut betragtes som ligeværdig - også selvom det i den indledende fase er sådan, at den ene overvejende guider den anden.
Denne kombination er straks lidt sværere. Englen vil have svært ved at gå med på pornografens impulser, han vil sandsynligvis stoppe legen, længe inden den er begyndt. Tilsvarende vil pornografen måske mene, at englen er lige lovligt ophøjet og hellig og måske lidt for svær at komme i kontakt med. Det ligger nemlig ikke lige for, at englen inviterer pornografen ind i den lodrette akse gennem en opadstigning. Det gælder for alle - og især for pornografer - at hvis man vil op, må man først komme ned.
Dette pars håb er altså, at de kan finde sammen om at arbejde nedad. Hvis man er en ægte engel - dvs. rent faktisk er fri af de vandrette forestillinger - så har man kontakt til hele den lodrette akse. En engel befinder sig af natur bedre i de højere luftlag, men det bør på ingen måde være en modsætning til at arbejde i dybden. Og hvis pornografen samtidig er parat til at få kontakt til de dybere aspekter af seksualiteten, kan begge lære noget mere om sig selv ved at arbejde nedad mod jordpunktet.
Det kræver dog, at de begge sætter sig ud over den umiddelbare provokation, de antageligt vil møde, og at de ønsker en sådan proces. Med tiden kan pornografen tilbyde englen en tiltrængt bund, og englen kan vise vejen til meditation og spiritualitet.
Ah, sød musik opstår! Eller måske snarere brøl og hengivne suk. Både englen og øglen har kontakt til den lodrette akse, så de vil kunne samarbejde om at mødes i seksualitet og meditation. Der er intet problem i, at den ene kender mest til bunden, og den anden er velbevandret i toppen. De vil kunne berige hinanden og bruge den polaritet, som er i mellem dem.
Selv engle og øgler kan dog falde ud i vandrette ekstremer, og i det tilfælde er de heldige at have hinanden som hjælp til at genfinde den rette kurs. Alt i alt et lovende match!
Som alle gode landkort viser 'seksualitetens kors' særligt farbare ruter. De to vigtigste handler om at se det lodrette genspejlet i de vandrette ekstremer - og derigennem finde vejen ud.
Det lodrette og den lodrette seksualitet viser sig sjældent i sin rene form, desværre. Vores jeger og kultur forhindrer os. Men paradoksalt nok kommer den alligevel til syne i 'forfaldne' former, dvs. som en falden engel og en øgle i bur. Seksualitetens kors viser os vejen fra disse to ekstremer til en bedre kontakt med det lodrette.{access !public}
En ægte romantiker befinder sig på en vandret tangent, men den underliggende impuls henter sin energi fra et meget værdifuldt sted, nemlig toppen af energisystemet.
Englen er en billedliggørelse af essenspunktets kvaliteter, men vores traditionelle forståelse af en engel er temmelig begrænset. Den ses ofte som nuttet, lyserød, sød og blød, men sandheden om engle er, at de også rummer stor kraft, kompromisløshed og hengivelse. Og i andre traditioner ses de endda med seksualitet.
I og med at vi færdes i jegets verden størstedelen af tiden, er vi også vant til at forstå alting gennem jeget. Selv når man skal forstå seksualitet eller tantra, sker det gennem jeget. Romatikeren er jegets misforståelse af englens kraft.
For romantikeren kan det hele handle om at finde den eneste ene, den, som endeligt tilfredsstiller al længsel, og som er min sjæls anden halvdel. Min sjæleven. Det kan blive en lang og hård søgen med tab af mange illusioner undervejs: For englens visdom peger på, at kontakten til Gud, altet eller spiritualiteten har vi alle inden i os, og det er den kontakt, vi længes efter. Den vil ikke kun komme i form af én ydre person, den vil komme gennem opbygningen af en reel kontakt til os selv.
Når englen møder det andet menneske i dets essens, er det to sjæle over for hinanden, og bevidsthedsmæssig forening kan i sjældne tilfælde ske. Romantikeren kan tro, at denne forening kan opnås gennem ægteskabsløfter, silkelagner og perfekt følelsesmæssig kontakt. Sandheden er, at det er en avanceret bevidsthedstilstand, og at det sjældent sker uden en længere proces med konfronterende procesarbejde samt den rette timing. Med andre ord: En ægte kontakt med englen og den energi, der i øvrigt er i toppen af energisystemet, minder måske om dét, romantikeren drømmer om, men der ligger hårdt arbejde bag.
Hvis man er romantiker, kan man kigge dybere i sin længsel og måske finde et ønske om forening eller kontakt til sin egen sjæl - ikke den længsel, der handler om, hvilken øjenfarve og uddannelsesniveau, den udkårne skal have, men den, som handler om, hvad der giver dyb mening for mig, og hvad der får min sjæl til at frydes. Hvis man kan lære at genkende dette i sig selv, kan man lade den mening sætte retningen og berede sig på at skille sig af med et hav af bindinger og forestillinger undervejs.
Brug øvelserne i dette tema til at identificere dine mest hårdnakkede, romantiske forestillinger og kig efter essensimpulsen bag dem:
Link: Undersøg dit seksuelle kors
Man kan undersøge, hvordan man i øvrigt får englens kvaliteter ind i sit liv. Der er jo tale om et behov for at have en reel kontakt til sig selv, så hvordan skal det få plads? Måske skal man skabe rum til meditation eller tillade sig at vise de sider af sig selv frem, som englens kvaliteter repræsenterer. Måske skal man sørge for også at have det perspektiv med, når man snakker i og om sit parforhold.
Ligesom romantikeren udspringer af en misforståelse af essenspunktets energi, udspringer pornografen af øglens eller jordpunktets kræfter. Sex i dybet handler om instinktkraft, formering, æg og sæd, hannen og hunnen - og man spørger ikke pænt om lov først. Tingene er helt frie og aldeles ikke i bur.
Disse træk kan genfindes i pornografien, hvor et gennemgående element er, at hovedet eller bevidstheden ikke er med. Det ser ligeledes ud som om, det er helt vildt. Der er tale om sex uden følelsesmæssige forpligtelser, uden grundige overvejelser og med nydelsen som mål. Det er et forsøg på at få seksualiteten frigjort fra jegets herredømme og at møde den i en mere rå og instinktiv form. Problemet er bare, at når meditation og bevidsthedsarbejde er fraværende, ja så kan seksualiteten faktisk blive rå, hensynsløs, misbrugende og til tider voldelig - og faktisk slet ikke fri. Seksualiteten er i bur i pornografien, når den ikke kan kobles til hjerte eller ånd.
Hvis man er pornograf, vil man mærke en tænding på sex, der er forsøgt gjort mere instinktiv og rå, og denne impuls kan man godt forfølge. Man skal bare koble sin meditation og sit bevidsthedsarbejde på. Så hvis jeg har en pornografisk fantasi, som kan få mig helt op at ringe, er opgaven ikke straks at komme af med den. Der kan være god proces i at udfolde den med åbne øjne, så man bliver klar over, hvad det egentlig handler om.
Når man arbejder med en pornografisk fantasi eller en konkret udlevelse, så handler det om at kigge efter den energi eller kraft, som ligger bag tændingen. For nogle kan det hjælpe at lave et skifte fra at være optaget af det visuelle (hvad enten det er indre eller ydre billeder) til at være optaget af energiens bevægelser i kroppen. For alle er det godt at bruge lyd og lade kroppen bevæge sig mere spontant.
Hvis man skal mere ind i det lodrette, skal man på et tidspunkt ofre fascinationen af sin fantasi, hvad enten den er romantisk eller pornografisk. Denne timing er vigtig at være opmærksom på: Nu ved jeg, at dette findes i mig - hvornår er tiden inde til at slippe det?
Nu er en romantiker jo en falden engel, og romantikken kan dermed vise vej ind i en kontakt til toppen. Tilsvarende må pornografen finde sit ophav i dybet. Men når det er sagt, så skal alle arbejde nedad, også romantikere.
Det skyldes, at vi generelt har lettere ved at bevæge os opad i den lodrette akse end ved at gå nedad. Så når man arbejder nedad, vil man omvendt få let ved også at komme ind i en opadstigning. Men når man arbejder opad, kommer man ikke nødvendigvis ned. Det skyldes, at stort set alle religiøse traditioner har fokuseret på at komme opad, det er simpelthen dét, vi har øvet os mest i. Samtidig har religionerne lagt afstand til bunden og præget os til at tro, at bunden er farlig, og at det klogeste er at hæve sig over den.
Så hvis en romantiker udelukkende arbejder opad, riskerer han/hun at komme ind i en opadstigning, som ikke er balanceret via en bred kontakt til fundamentet. Det kan man blive for luftig, urealistisk og opblæst af. Derfor skal man altid huske at arbejde nedad. Det handler om at invitere instinkter, aggression og seksualitet i bred forstand mere ind i sit liv.
Kom i gang her
Link: Kom så ned!
Anne Sophie Jørgensen fortæller her om den udvikling som er sket, siden seksualitetens kors så dagens lys. Noget er blevet lettere, og noget andet er blevet mere ekstremt og ubalanceret.
Det sætter endnu mere fokus på den enkeltes valg: hvad vil du med seksualiteten? Skal den forvaltes ud fra det vandrette, som kulturen indbyder til? Eller er du klar til at ofre bindinger og identifikationer og komme et nyt sted hen?
Lyt med her:
Hvad er egentlig op og ned i tantra? Hvornår er jeg på vej ud af en tangent, og hvornår arbejder jeg engageret og dynamisk med udforskning af seksualiteten? Skal jeg forfølge min impuls, eller skal jeg slippe den?
Tantra stiller store krav til vores skelneevne, for der er ingen svar, som på forhånd er givet, og der er ingen opskrift på "rigtig proces". Vi er alle forskellige. Tantra kræver, at man lærer at skelne i det, som sker i én selv, så man opbygger erfaring med, hvilke veje der fører hvorhen. Og den kloge tantriker tager kun omvejen en enkelt gang - for så er lektien lært.
Seksualitetens kors er en model, som kan hjælpe til at opbygge det indre seksuelle landkort. Den peger på, hvad man kan kigge efter og hvilke veje, andre er gået for at komme i proces.
Seksualitetens kors er skabt af Anne Sophie Jørgensen. Modellen blev først introduceret i hendes undervisning i tantra i 2001 og siden beskrevet og udfoldet i bøgerne “Lodret menneske i en vandret verden” fra 2003 og Tantra - sex, kærlighed og spiritualitet fra 2004.
Modellen viser en helt grundlæggende måde at forstå menneskers energisystem på og udgør en slags landkort over seksualiteten. Den kan både forstås abstrakt som et billede på kulturelle tendenser og konkret i forhold til det enkelte menneske. Den udgøres af en lodret og en vandret akse.
Den lodrette akse afbilder en energiomsætning, som er baseret på nuet, nærvær, centrering, kraft og meditation. Den lodrette akse går fra bunden af energisystemet til toppen, nærmere betegnet fra jordpunkt til essenspunkt.
Bunden
I jordpunktet finder vi de instinktive kræfter: orgasmekraft & seksualitet, aggression, fødselskræfterne og kontakten til kroppens biologiske behov i det hele taget.
Kontakten til instinktkræfterne er tantraens fundament. Her hentes kraft og energi, og ved at arbejde med kønskraft og polaritet opstår der proces og dynamik mellem hannen og hunnen. At opbygge kontakten til jordpunkt og instinktkræfter bør være en del af alle tantrikeres proces, og det er vigtigt at begynde her. Hvis kontakten til fundamentet ikke er i orden, kan det nemlig give store problemer senere hen.
Øglen er et billede på jordpunktet. Den rummer rå instinktivitet og stor kraft. Dens seksualitet retter sig mod udløsning, reproduktion og hengivelse til kroppens visdom. Her findes kompromisløshed og gennemslagskraft.
Toppen
I toppen af energisystemet finder vi spiritualitet, meditation, kontakt til Gud, Selvet, universet - eller hvilke ord, den enkelte nu kan forbinde sig med. Vores forståelse af toppen af energisystemet er i høj grad præget af de billeder og forestillinger, som knytter sig til vores kulturs religiøse ramme. Derfor kan billedet af englen bruges som et udtryk for toppens kvaliteter. Englen rummer blidhed, hengivelse, visdom og medfølelse. Det er dog klart, at kulturens prægninger blot er en form, og den enkeltes kontakt til essenspunktet kan derfor danne andre billeder. Det vil dog altid handle om den enkeltes essens, sjæl eller retning i livet.
I spændingsfeltet mellem top og bund findes nuet, og seksualiteten er en stadig strømmende flod, man kan vælge at træde ud i. Den er ikke en funktion, som det kræver særlige rekvisitter eller tankebaner at aktivere, den er en del af livets strøm gennem kroppen.
I meditationstemaet er der mere om toppen
Link: Meditationstemaet
Læs mere om at arbejde med orgasmekraften her
Link: Orgasmetemaet
Og om arbejdet med aggression her
Link: Aggressionstemaet
Den vandrette akse er tæt knyttet til jeget, så her udspiller seksualiteten sig på jegets præmisser. Jeget er en bevidsthedsfunktion, og i vores kultur tilbringer vi stort set al vores tid med at omsætte energi gennem jeget. Jeget er ekspert i at mene, føle, vide, vurdere, projicere, identificere, kategorisere, planlægge, opdele og gætte andre menneskers forventninger samt opføre sig derefter. At have et velfungerende jeg er uomgængeligt for at klare sig i vores kultur. Problemet er, at vi er for identificerede med vores jeger, og at det har alt for meget taletid. Vi tror, det er det, vi er.
De fleste mennesker omsætter derfor deres seksualitet i den vandrette akse. Dvs. at bredt, kulturelt set er det vores jeger, der bestyrer seksualiteten. I den vandrette akse baserer seksualiteten sig på fantasi og projektion, hvor tændingen er meget afhængig af, hvad der foregår i tankerne og emotionerne. Det kan f.eks. vise sig ved, at man er nødt til at "spille" en bestemt film inde i sit hoved for at få lyst, eller at man ikke synes, man kan finde den mindste lyst frem, hvis ikke den emotionelle stemning er helt i top.
I den vandrette akse bliver seksualiteten og tændingen altså styret af jegets luner, og det kan være svært at få det seksuelle samarbejde til at blive så stabilt, at det bringer parterne ind i proces. Til gengæld kan det være ganske underholdende, når det jegmæssige klima er godt, og det er bestemt muligt at have et godt sexliv, selvom man udelukkende færdes i den vandrette akse.
Jegets dominans resulterer i polariseringer, som her kaldes romantik og pornografi. Disse ekstremer er to umiddelbart modstridende måder, hvorpå jeget forsøger at få styr på seksualiteten. Og de er meget udbredte. De fleste kender til at være tiltrukket af noget romantisk og/eller noget pornografisk, og mange oplever endda at være mere eller mindre slave af en eller flere af disse aspekter af den vandrette akse.
Stort set alt det, vi normalt forstår som sex, er præget af pornografi. Det betyder jo ikke, at alle er brugere af konkret porno, men i vores kulturelle tænkning og billeddannelse omkring seksualiteten er vi ganske enkelt pornoficerede. Pornografi trækker seksualiteten i en forrående, udstillende og til tider misbrugende retning. En position, som fokuserer på den fysiske akt og de konkrete detaljer, og hvad man kan have af meninger om disse. Dybest set er pornografi seksualitet uden hjerte eller ånd, og vi mennesker rummer jo begge dele. Det opleves forkert at skulle skære sit hjerte eller sin åndelighed bort i seksualitetens navn.
Men det er også et faktum, at pornografien trykker på tænd-knappen i rigtig mange mennesker. Og at menneskers fantasier ofte er pornografisk prægede, og at der ikke kommer noget ud af at forsøge at omgærde det med skyld og skam. Det er ganske enkelt et faktum, at kollektivt set er vores seksuelle tænding præget i denne retning. Dette ser ikke umiddelbart ud til at blive bedre. Der sker en stadig større udbredelse af pornoen bl.a. takket være nettet, og absurditeter tårner sig op (som f.eks. at man visse steder ikke må amme offentligt, men at der til gengæld gerne må udstilles halvnøgne bryster på busser, i fjernsynet, på kioskhylderne osv).
Pornografen
En pornograf er et menneske, som i sin seksualitet overvejende identificerer sig med den pornografiske pol. Pornografen er glad for sex, og det er ikke noget problem, at der ikke er hyggesnak eller følelsesdyrkelse forbundet med sexakten. Man vil gerne have noget sex fra hånden, det er vigtigst. Pornografen kan både være den glade, udforskende type eller være kontrolmæssigt låst fast i et tvangspræget seksuelt mønster, hvor noget bestemt kræves for at vække seksualiteten. Det er ikke sikkert, at pornografen konkret bruger porno, men fantasierne vil ofte være præget at direkte-til-sagen, rå sex.
Det er ikke nogen hemmelighed, at der er flest mænd blandt pornograferne. Men kvindelige pornografer findes også, og de nyder meget mindre respekt end de mandlige. En kvinde, som profilerer sex som en markant del af sit udtryk, er i overhængende fare for at blive kaldt "luder", "man-eater" eller løsagtig, hvor kulturen i højere grad forventer dette af en mand. Denne ubalance gør ikke noget godt for hverken mænd eller kvinders seksualitet.
Det gode ved pronografien er, at den rent faktisk forholder sig til sex. Derfor var frigivelsen af pornoen for et halvt århundrede siden et relevant skridt. Det er imidlertid noget andet, der er brug for nu. Ud fra en forståelse af, at vi alle bevidsthedsmæssigt er forbundet, så er der ingen toldfrie tanker, og der er ingen gratis fantasier. En fantasi har altid den omkostning, at den fjerner os fra nuet og den kontakt, vi er i lige nu. Pornografien lokker os ind i denne verden med løfte om seksuel nydelse - men den viser sig hurtigt at være overfladisk og utilfredsstillende i længden.
Romantikken kan ses som et modtræk til pornografien. Pornografien sorterer alt det fra, som handler om kontakt, følelsesliv og forbundethed - og her lægger romatikken så sit fokus. Romantikken er et kulturelt tilbud, som man kan få nok af gennem TV-serier, glittede blade, nedgroede holdninger og alle steder, hvor rosenrøde billeder præsenteres som svaret på livets udfordringer.
Romantik handler ikke bare om sex, det handler om forestillingen om foreningen af mand-kvinde i ægteskab, langvarigt forhold eller soulmate-relation. Afhængigt af hvem man i øvrigt er som menneske, vil ens romantiske forestillinger have forskelligt indhold. Fælles for dem er troen på, at det sande og smukke kan findes uden for en selv i et billede, som er ryddet for lidelse og ubehag. Romantik er hjerte og ånd uden sex.
Romantikken baserer sig altså på en forestilling om, at når noget er ubehageligt eller går på tværs af ens ønsker, er det en fejl. Romantikken har meget svært ved at acceptere, at et samliv naturligt byder på ubehagelige emotioner og konflikter. De skal helst forsvinde hurtigt, så vi kan komme tilbage til den rare stemning.
Romantikeren
En romantiker vil rask væk afvise sex, hvis det emotionelle klima er for ubehagligt. Han/hun kan simpelthen ikke have lyst til partneren, før der igen er en positiv kontakt. På den måde bliver det ofte romantikeren i forholdet, som står for at skære ned på sex. Pornografen vil da tilsvarende skære ned for snak og øvrig kontakt, hvis seksualiteten ikke fungerer, og så har man en meget uheldig dynamik, som er årsag til mangen en skilsmisse.
Kulturelt kan vi meget bedre lide romantik end porno. Romantikken har da aldrig generet eller misbrugt nogen, og den tillader, at vi opretholder illusionen om, at vi behandler hinanden ordentligt. Det er meget nemmere at stå ved, at man drømmer om et kirkebryllup med det hele, end at man fantaserer om seksuelle ekstremer. Men mødes man i romantik, er det stadigvæk et møde gennem egoet og dets fantasier. Det er stadig ekstremt. Både romantik og porno foregår i den vandrette akse, og ingen af dem er løsningen på deres modsætning.
Det helt overordnede projekt i tantra handler om at trække energi fra den vandrette akse ind i den lodrette. Det betyder ikke, at det vandrette er forkert, og det er en rigtig god idé, at man sørger for at få udforsket de vandrette tiltag, som taler til en. Men med tiden vil man måske længes efter en dybere mening med seksualiteten og et mere reelt møde med sin partner. Det er her tantraen kommer på banen.
Læs mere om hvordan du udforsker seksualitetens kors i dig selv her
Link: Undersøg dit seksuelle kors